12e en laatste blog Afrika, Kaapstad en omgeving.

13 augustus 2013 - Kaapstad, Zuid-Afrika

De laatste foto’s:

In mijn laatste blog schreef ik dat we bijna bij Kaapstad waren en daarmee terug waar we ruim 5 maanden daarvoor waren begonnen.

Op een fantastische manier hebben wij 23.092 km gereden en maar liefst 10 Afrikaanse landen gezien! Fantastisch mensen ontmoet, hele bijzondere beesten gezien, genoten van ons huis op het dak van ‘Mitch’ en alle mooie campingervaringen die daarbij kwamen kijken. Etc. Etc.

We zijn alweer even terug in Nederland, maar de laatste paar weken in Afrika mogen niet ontbreken in het reisverhaal.

We wilden op tijd terug zijn in Kaapstad, aangezien we onze auto moesten verkopen en we geen flauw idee hadden hoe dit zou gaan verlopen. We hadden dan wel een aantal advertenties geplaatst, maar vooralsnog hadden we daar weinig reacties op gekregen.

Het plan was om 1 of 2 nachten te logeren bij de Parkers, Ruth, Ollo en de 3 volwassen zonen, de familie die we aan het begin van de reis hadden leren kennen via een vriendin van me. Uiteindelijk zijn we daar bijna 3 weken geweest, met een paar uitstapjes tussendoor. Het was erg bijzonder hun weer te zien na al die maanden en heel leuk om met hun over Afrika en het reizen door dit continent te praten, doordat zij dit al vele malen gedaan hebben. Maar naast de verhalen, het bekijken van de foto’s en natuurlijk DE kaart (plattegrond), hebben we beiden erg genoten van de vele momenten samen. De avondmaaltijden bij het haardvuur (het was namelijk ondertussen ook winter in Kaapstad!), het rondkijken en soms helpen op de boerderij, door de wijngaard wandelen (met de honden!), schaken etc.  We hadden daar onze eigen ‘studio’, welke een deel was van de boerderij naast die van Ruth en Ollo, namelijk de boerderij van zijn broer John en zijn belgische vrouw Lieve (en hun 3 dochters). Tijdens het verblijf hebben we een aardig beeld gekregen van het wijn productieproces. De grote hoeveelheden druiven, samples wegbrengen, het bottelen, het labelen, de distributie.

Ondertussen kregen we een aantal reacties op onze advertenties. Een daarvan was een man uit Johannesburg. Hij stuurde vervolgens een vriend langs. Deze man heeft de auto uitgebreid bekeken en er natuurlijk een proefrit mee gemaakt. Hij was erg enthousiast, wat resulteerde in een vliegticket naar Kaapstad. Wij hebben de koper  van het vliegveld opgehaald en we zijn toen samen naar Altijdgedacht gereden.    Dit werd uiteindelijk een behoorlijk spannende ochtend, de betaling verliep niet zo soepel als verwacht. Het idee was dat het bijna direct te zien zou zijn op de rekening en dat was niet het geval. Wij konden slechts zien dat het geld van zijn rekening af was. Na een tijd wachten en wat telefoontjes met beide banken en uiteindelijk hebben we hem de auto meegegeven zonder 100% zeker te weten dat wij het geld zouden krijgen. Hij is toen na een korte uitleg m.b.t.. de auto begonnen aan zijn terugreis naar Johannesburg. Wij wilden dit veel uitgebreider doen en hem bijvoorbeeld ook even de tent laten zien, maar hij wilde graag vertrekken, aangezien hij nog een lange reis voor de boeg had. Die avond stond het geld alsnog netjes op de rekening en konden we pas echt opgelucht ademhalen. De volgende ochtend stonden we om 8u. aan het loket van het gemeentebureau om het laatste papierwerk af te handelen. 10 minuten later stonden we alweer buiten, nu officieel geen eigenaar meer van die gave Pajero.

Verder zijn we nog een heerlijk weekend ‘weg’ geweest, met een kleine huurauto. We gingen met een groep mensen naar de boerderij van de Penwill's, wat erg bijzonder was. Lange wandelingen, goeie gesprekken, lekker samen koken en eten, spelletjes doen. Onderweg naar deze boerderij zijn Joris en ik nog gaan kooi ‘duiken’ met witte haaien. Grote boot, dikke wetsuits, koud water, grote kooi, veel witte haaien.

In de laatste week hebben we de Tafelberg nog beklommen. Dit kun je doen via veel verschillende routes, de ene wat lastiger dan de andere. Wij hadden advies gekregen van Ruth, zij doet dit namelijk geregeld. Het was nog veel leuker dan ik had verwacht. Onze route begon en eindigde in Kirstenbosch, de botanische tuin van Kaapstad. Het was niet een gewone wandeling, we moesten geregeld over rotsen of via ladders klimmen en bovenaan kwamen we uit bij een prachtig waterreservoir, waar we met onze voeten in het witte zand (?!) onze boterhammen hebben gegeten. Zeker een aanrader. Verder zijn we de dag voor vertrek nog op stap geweest met Ollo. Hij vond dat we Afrika niet konden verlaten zonder het West Coast NP nog even gezien te hebben. Dit was een erg leuke dag, naar een onverwacht mooi natuurgebied. Op de terugweg kregen we er zelfs nog een aantal giraffen bij cadeau, in een nabijgelegen reservaat.

De echte afsluiting kwam die avond. Ruth had namelijk een afscheidsbraai (bbq) georganiseerd! Een tafel vol lieve, leuke mensen, lekker eten...en natuurlijk heerlijke Altijdgedacht wijn ;).

Ik had geen mooier afscheid kunnen bedenken en Joris en ik hadden het beiden lastig om weg te gaan.

De volgende dag was het toch zover, nog een laatste keer wat mensen gedag gezegd en vervolgens in ons huurautootje naar het vliegveld gereden.

Het was weer een waanzinnig mooie reis!!!

We zijn nu even in Nederland, Joris heeft zelfs een maand werk, ik ben druk op zoek. Ondertussen zijn we ons aan het richten op de fase hierna. Hierover nog geen duidelijkheid, we proberen visum en werk te regelen in het buitenland, dit kan nog alle kanten op. Vanaf komende zondag wonen we even in Den Bosch, daarna...geen idee.

Liefs, Ilse

1. Arjan B:
    14 augustus 2013
    Erg gave verhalen! Heel veel succes met het vinden van een nieuwe uitdaging. Het zal moeilijk worden dit te overtreffen, maar dat gaat toch vast lukken :-)!
    Groetjes, Arjan
  2. Annetta:
    14 augustus 2013
    Hoi Ilse en Joris,
    Wat een fantastische ervaring erbij voor jullie. Ben erg blij dat ook jullie hebben genoten van Afrika en zijn inwoners. Onze meiden willen nog steeds terug naar Afrika, hun meest waanzinnige reis :-). Veel herkent in jullie verhalen, lekker! Geniet van Nederland en laat vooral weten waar jullie terecht gaan komen...... We zijn benieuwd. Wij zitten nog steeds in sunny Manly! Liefs, Annetta&co
  3. Sandra:
    17 augustus 2013
    Wauw een frisse duik tussen de witte haaien.... Daar hoor ik graag nog meer over.
    Gezellig dat je weer even in het land bent!!
    Dikke zoen.