Van West naar Oost..

1 maart 2013 - Cintsa, Zuid-Afrika

Voor mijn gevoel is het alweer een eeuwigheid geleden dat ik mijn laatste blog heb geschreven, maar in werkelijkheid slechts enkele dagen.  Ik zal proberen dit keer wat minder lang van stof te zijn en de foto’s wat meer voor zichzelf te laten spreken. Al zijn het vooral heel veel foto’s van dieren, maar het moge duidelijk zijn dat daar ook onze interesse/ fascinatie ligt, in ieder geval tijdens dit deel van de reis.

Na Oudtshoorn zijn we de Garden Route richting de East Cape gaan volgen via George, Wilderness (mooi gekampeerd), de volgende dag naar de gigantische zaterdag markt in Sedgefield geweest. Voor het eerst zag ik allemaal dingen die ik graag wilde kopen (zou allemaal prachtig staan in een toekomstig huis, wherever that may be), maar uiteindelijk toch met lege handen weer vertrokken, want waar zouden we het allemaal laten?! Daarna hebben we een lange dirt road gevolgd door de prachtige bossen van Knysna om die avond heerlijk in ons eentje te kamperen vlak voor de Baviaanskloof (‘ 270.000 ha of unspoiled, rugged mountainous terrain’). Wat waren we blij met onze mooie 4wd auto!!  Citaat: Joris (hoopvol): “ Veel slechter dan dit kan de weg toch niet worden?!”  5 minuten later: “ Ik hoop zoooo dat we hier geen tegenliggers krijgen.”  Scherpe bocht met daarnaast diep ravijn...en...een tegenligger (met aanhangwagen!).  Joris blijkt de auto echter al goed door te hebben en gaat zelfs nog even een stukje in z’n achteruit..allemaal geen probleem, ook de andere bestuurder blijkt een ervaren rijder en we kunnen allemaal al snel weer onze weg vervolgen.  Tijdens het rijden hebben we trouwens nog naarstig gezocht naar de neushoorens die daar rond zouden lopen, helaas niet gezien. Na de hele dag door de kloof te hebben gereden (slechts 203 km, maar met een lage gemiddelde snelheid) komen we aan de andere kant uit in Patensie, een gebied voor citrus boomgaarden. Het lijkt een vruchtbaar deel van California!  Na nog een (onverwachte) pittige route richting de camping bleek deze totaal verlaten, op 2 mannen na. De eigenaar van de camping zou niet lang daarvoor zijn overleden en er zijn geen bruikbare voorzieningen. Aangezien we geen zin meer hadden om die route weer terug te rijden op zoek naar een andere camping en we op zich niemand leken te storen, zijn we die nacht maar gebleven. Gratis nachtje in het bos, niet perse vervelend. Hiervandaan zijn we doorgereden naar het prachtige Addo Elephant Park en hebben daar een plekje genomen op de camping in het park. We zijn daar natuurlijk niet meteen gaan staan, maar lekker meteen het park ingereden, we waren wel toe aan wat olifanten! Na de 2e bocht kwamen we tot onze grote verbazing Carol (uit Oudtshoorn) en haar hele gezelschap tegen, zij waren een weekendje weg. Wat is de wereld toch klein. Vervolgens hebben we 2 dagen enorm veel ‘loops’ gereden door het park en erg genoten van alle dieren (zie foto’s). Na Addo zijn we voor het eerst weer eens een ‘snelweg’ opgereden. Asfalt, door bergen, maar vooral niet te snel aangezien vrachtwagens hier erg veel moeite mee hadden, we onderweg geregeld overstekende dieren tegenkwamen (schapen, geiten, koeien) en verkopers van cactusvruchten die op de gekste plekken stonden om hun waar aan te prijzen.

De afgelopen paar dagen hebben we op een mooie camping gestaan in Cintsa West. We wilden hier een paar dagen een mini- strand vakantie houden. Het heeft echter ontzettend veel en hard geregend, dus we hebben vooral veel in de tent liggen lezen, ook fijn. Nu is het tijd om weer door te gaan. We rijden zo eerst in de richting van Lady Grey en gaan morgen, als alles volgens plan verloopt, Lesotho in. Dit ligt erg hoog, zou weer heel anders zijn dan alles wat we tot nu toe hebben gezien..we zijn benieuwd.

Liefs, ilse

1. Annetta:
    1 maart 2013
    Hoi Ilse, prachtige foto's. Yindi zit helemaal te glimmen naast me! Jullie doen een soortgelijke reis als wij vorig jaar met het hele gezin deden. Kim, Nyah en Yindi willen nu alle drie terug naar Afrika. Dus jullie foto's zijn een heerlijk avontuur voor ons :-). Veel plezier in Lesotho. Hans, Annetta & kids.
  2. Frieda:
    3 maart 2013
    Hi Ilse,

Wat een mooie foto's zeg! Jullie reis klinkt als één groot avontuur, precies zoals bedoeld volgens mij! Wordt er stiekem wel een beetje jaloers van. ;-)
    Geniet ze!

Liefs, Frieda
  3. John:
    3 maart 2013
    Ha Ilse & Joris,
    Weer een mooi verhaal en prachtige foto's !
    Ga zo door en hou vol.....
    liefs
    papa/John
  4. Kim:
    4 maart 2013
    Leuk hoor ielie!!! Jaloers!!!!
  5. Franz:
    4 maart 2013
    Tot zo'n 2 a 3 maanden geleden zei ik altijd ...Afrika staat niet op m'n vakantie-verlanglijstje..., maar nu ik jullie foto's zie, op Google Earth meereis en ook nog eens het van jullie gekregen boek Solitaire aan het doorlezen ben, denk EN zeg ik steeds vaker ...daar zouden wij toch eens naar toe moeten!!
    Het definitieve JA hangt af van de rest dat nog komt.
    Groeten en kijk-uit!! Franz